جنگ نرم در فضای سایبری

این روزها سخن از جنگ نرم بسیار شنیده می شود.در مطبوعات،رسانه ها،مدارس و دانشگاه ها همه جا سخن از جنگ نرم است.اما سوال اصلی اینجاست که جنگ نرم چیست؟از سوی چه کسانی تهیه و طراحی شده و هدف آن چه می باشد؟

مفهوم جنگ نرم Soft Warfare در برابر مفهوم جنگ سخت Hard Warfare مورد استفاده واقع می شود .اگر در جنگ سخت از ابزار های قدرت سازی مانند ارتش،نیروهای مسلح،واحدهای زرهی و ....برای تصرف خاک،منابع طبیعی و یا سرنگونی یک نظام سیاسی استفاده می شود، مفهوم جنگ نرم با قدرت نرم و ابزارهای قدرت ساز نرم قابل تفسیر است.مفهوم جنگ نرم بر اساس مولفه های قدرت سخت شکل نگرفت.بلکه مولود ساختار و چارچوبی دیگر بود که در ادبیات سیاسی جهان به قدرت نرم مشهور است.ژوزف نای استاد مطرح علوم سیاسی  بزرگترین نظریه پرداز جنگ نرم است.

ادامه مطلب ...

نقش ولایت فقیه در جنگ نرم و بحرانها

ولایت فقیه در جنگ نرم و بحرانها نقش اصلی را ایفا می کند
نظام جمهوری اسلامی ایران قبل و بعد از انقلاب با مدیریت رهبر توانسته بر توطئه و جنگ نرم دشمن غلبه کند و نقش اصلی در این بحران ها در حوزه مدیریت رهبری است.
دشمنان این نظام در هر دو جبهه نرم و فتنه شکست خوردند.
با مدیریت بحران ها و فتنه ها، امروز صدای شکسته شدن استخوان های مکتب لیبرال دموکرات و نظام سرمایه داری به گوش می رسد.
مدیریت صحیح مقام  معظم معظم رهبری کشور ما را از خطرات و تهدیدات نجات داد.
 با  اینکه از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی دشمن با تمام توان و امکانات خود وارد میدان نبرد علیه ایران اسلامی شده است، برای برداشتن گامهای اساسی در این جبهه فرهنگی باید با ماهیت جنگ نرم آشنا شد و با شناخت فتنه با فتنه گران مقابله کرد.
امام در دو جبهه فرماندهی می کرد یکی جبهه جنگ در تفکر ولایی و لیبرالیسم بود که امام در هر مقطعی از زمان فتنه ها و تحریم ها را به فرصت تبدیل می کرد و به عنوان فرصت برای جهان اسلام معرفی کرد
مردم باید آگاه و مطلع به شرایط روز باشند و راهکار و راهبردهای مقام معظم رهبری را در پیش گیرند، : روشها، تاکتیکها،‌ راهبردها و ترفندهای دشمنان در جبهه فرهنگی باید شناسایی شود.
الگو و مدل برداری از دیگر کشورهایی که مورد تهاجم فرهنگی دشمنان قرار گرفته اند، نتایج مثبتی را در ایران به دنبال نخواهد داشت، چون دشمنان برای تهاجم فرهنگی خود به هر کشوری از الگو و مدل خاصی بهره می گیرند.
 

رهنمود های رهبری در مقابله با جنگ نرم

بصیرت و مقابله با جنگ نرم در آیینه ی رهنمودهای رهبری 

 

"‌نمی‌شود هر فردی را به دلیل یک خطا، منافق نامید و همچنین نمی‌توان، هر فردی را به‌دلیل اختلاف نظر و دیدگاه، ضدولایت فقیه خواند." مطمئناً کسانی که در بازه انتخابات خطایی سهوی و یا غیرعمدی (جزئی و سطحی) مرتکب شده اند را نمی‌توان منافق و یا ضد ولایت فقیه نامید. در این راستا برخی عناصر معدود که از سران و طراحان «جرم بزرگ» محسوب می‌شوند، تنها مجرم‌اند و لزوماً منافق و یا ضد ولایت فقیه نیستند.

ادامه مطلب ...

تهدید نرم و راههای مقابله با آن

جمهوری اسلامی باید در مقابل تز جنگ نرم، آنتی تزهای مناسب را انتخاب نماید تا از این طریق بتواند فرهنگ ایرانی،اسلامی خود در برابر تهاجم غرب حفظ نماید 

دشمنان جمهوری اسلامی ایران بعد از آنکه ازراه نظامی نتوانستند نفوذ از دست رفته خود در ایران را بدست آورند، امروزه به سمت فعالیت فرهنگی گرایش پیدا کرده اند. آنها از طریق رسانه ها، اینترنت، بازی های رایانه ای و ...درصدد می باشند تا فرهنگ غرب را درکشورما گسترش دهند و از این طریق مشکل جمهوری اسلامی ایران را برای خود حل نمایند. به این نوع فعالیت های فرهنگی که در صدد نفوذ در یک کشور می باشد جنگ نرم ، ناتو فرهنگی ، تهاجم فرهنگی و شیبه خون فرهنگی گفته می شود . لذا در این مقاله محقق درصدد است تا جنگ نرم را تعریف کند و راههای مقابل با آن را تحلیل نماید. 

الف ـ تهدید نرم

1- اصطلاح تهدید نرم ازجمع دو کلمه تهدید به معنی ترساندن وبیم دادن ونرم به معنای هرچیز ملایم تشکیل شده است. اما تهدید نرم که مترادف با تهاجم فرهنگی، ناتو فرهنگی، امپریالیسم فرهنگی می باشد و در اصطلاح به معنی اعمال قدرت به منظور اشاعه ارزش های فرهنگی امپریالیسم در میان ملل جهان سوم و خفه کردن این ملتها است. تهاجم فرهنگی از راههای گوناگون به قصد تضعیف تعهد اخلاقی ، تضعیف نهاد خانواده ،تضعیف شئون اجتماعی، سیاسی ، اقتصادی وتشویق بی بندو باری صورت می گیرد.

ادامه مطلب ...

فریب گری های استعمار

 

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در باره فریب‌گری قدرت‌های استعمارگر این‌گونه می‌فرماید:

دشمنان اسلام هر وقت دیدند که در جوامع اسلامی با اسلام نمی‌توانند بجنگند با محتوا و حقیقت اسلام به نام اسلام جنگیدند و سعی کردند افکار التقاطی و دروغین خود را مطرح کنند.

یکی از راه‌های تأثیرگذاری بر مخاطبان دادن اطلاعات دروغین و جهت‌دار یا تصویر و وارونه از وقایع است که اغلب با ارائه و نمایش قسمت‌هایی از واقعیت یا برگزیده‌ای از آنها این امر تحقق می‌یابد

متخصصان عملیات روانی با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها نزد مخاطبان اطلاعات غیرواقعی، مخدوش و غلط را میان آنان ترویج و تصویر نادرست از واقعیت‌ها در اذهن مخاطبان ایجاد می‌کنند البته باید توجه داشت که این اطلاعات دروغین و فریب کارانه می‌بایستی از طرفی قانع کننده و مدلل باشد و از سوی دیگر به گونه‌ای در پوشش اختفاء ارائه شود که مخاطبان به دشواری قادر به باز‌شناسی حقایق گردند.

به عنوان نمونه: آمریکا با فریب افکار عمومی و تلقین این شائبه که عراق مسلح و مجهز به سلاح‌های کشتار جمعی و میکروبی می‌باشد توانست برای حمله به عراق مجوزی مجازی و خلاف واقع برای خود ترتیب دهد و عملا از این اصل مهم به نفع خود بهره برد در طول تاریخ سردمداران و حاکمان به وفور از این حربه استفاده کرده‌اند.